Info ITM ARAD

Autorizarea functionarii din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca


În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor şi a bolilor profesionale, angajatorii au obligaţia să obţină autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, înainte de începerea oricărei activităţi.

Nu se autorizează de către ITM Arad, potrivit prevederilor HG nr. 1425/2006:

  1. persoanele juridice pentru care autorizarea funcţionării, inclusiv din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, se efectuează în temeiul Legii nr. 265/2022 – privind registrul comerţului şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative cu incidenţă asupra înregistrării în registrul comerţului;
  2. persoanele fizice autorizate să desfăşoare activităţi economice, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale pentru care procedura de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării este reglementată de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările ulterioare.

Asumarea de către angajator a responsabilităţii privind legalitatea desfăşurării activităţii din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă se face pentru activităţile care se desfăşoară la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora.

În vederea autorizării din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, angajatorul are obligaţia să depună la inspectoratul teritorial de muncă pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea o cerere, completată în două exemplare semnate în original de către angajator, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 a HG. 1425/2006.

Cererea va fi însoţită de următoarele acte:

  1. copii de pe actele de înfiinţare;
  2. declaraţia pe propria răspundere, conform modelului prezentat în anexa nr. 2, din care rezultă că pentru activităţile declarate sunt îndeplinite condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă.

Pentru actele depuse în susţinerea cererii se va completa opisul prezentat în anexa nr. 1.

În vederea autorizării din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, inspectoratele teritoriale de muncă procedează după cum urmează:

  1. înregistrează cererile de autorizare a funcţionării din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă;
  2. verifică actele depuse în susţinerea acestora, precum şi declaraţia pe propria răspundere;
  3. completează şi emit certificatul constatator;
  4. asigură evidenţa certificatelor constatatoare eliberate;
  5. asigură arhivarea documentaţiei în baza căreia s-au emis certificatele constatatoare.

Termenul de eliberare a certificatului constatator este de 5 zile lucrătoare, calculat de la data înregistrării cererii.

Certificatul constatator, emis în baza declaraţiei pe propria răspundere, dă dreptul angajatorilor să desfăşoare activităţile pentru care au obţinut certificatul.

 

Biroul de presă al ITM Arad

Atentionare

Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad nu are competenţa legală de a aprecia calitatea serviciilor agenţilor economici care mediază angajarea în străinătate, conform Legii 156/2000 republicata.
  
Inspecția Muncii - avertisment privind munca în străinătate prin intermediul agenților de plasare forță de muncă
  
 
 
 
 

Noutati ITM

Autorizarea functionarii din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca

Autorizarea functionarii din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca

În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor şi a bolilor profesionale, angajatorii au obligaţia...

 
28 APRILIE – Ziua Mondiala a Securitatii si Sanatatii in Munca

28 APRILIE – Ziua Mondiala a Securitatii si Sanatatii in Munca

În fiecare an, pe 28 aprilie, Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM) sărbătoreşte Ziua Mondială a Securităţii şi Sănătăţii în Muncă cu scopul...

 
Noul Registru de evidenta al salariatilor REGES ONLINE

Noul Registru de evidenta al salariatilor REGES ONLINE

Întrucât începând cu data de 1 aprilie 2025 noul Registru de evidență a salariaților REGES ONLINE este la dispoziția salariaților și angajatorilor, Inspectoratul...

 
Examen de promovare in grad profesional

Examen de promovare in grad profesional

Anunt examen de promovare in grad profesional 2025Bibliografie si tematica 2025