Info ITM ARAD

Activitatea in regim zilier


26.05.2023

Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad readuce în atenția angajatorilor de pe raza județului Arad obligațiile și drepturile legale pe care le au, în cazul în care apelează la munca prestată de zilieri.

Astfel, sub condiția de a fi autorizați în domeniile pretabile muncii necalificate cu caracter ocazional, pot apela la munca zilierilor, următoarele entități: persoana juridică, persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală și întreprinderea familială.

Beneficiarul sau un împuternicit al acestuia nu poate utiliza o persoana mai mult de 25 de zile calendaristice în mod continuu în activităţile de tip zilier.

Dacă activitatea depusă de zilier necesită o perioadă mai mare, acesta poate fi utilizat pe bază de contract individual de muncă pe perioadă determinată.

Subliniem faptul că pot desfășura activități necalificate cu caracter ocazional (în regim zilier), atât cetățenii români cât și cetățenii străini care posedă capacitate de muncă.

Pentru activitatea prestată, zilierul are dreptul la o remunerație care se stabilește prin negociere cu beneficiarul, astfel încât cuantumul brut / oră al acesteia să nu fie mai mic decât valoarea / oră a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată.

De asemenea beneficiarii au obligația de a înființa și completa registrul electronic de evidență a zilierilor precum și de a transmite un extras la inspectoratul teritorial de muncă, în termen legal.

Beneficiarii trebuie să aibă în vedere, totodată, că salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, pentru sectorul agricol și industrie alimentară, este stabilit la suma de 3000 lunar, fără a include indemnizațiile, sporurile și alte adaosuri, astfel că valoarea minima a remunerației la care are dreptul zilierul care prestează activitate în sectorul agricol se va raporta la acest cuantum.

Evocăm faptul că lucrătorii minori cu vârsta cuprinsă între 15 și 18 ani, pot desfășura numai activități potrivite cu dezvoltarea lor fizică şi cu aptitudinile de care dau dovadă, dacă astfel nu le sunt încălcate dreptul la dezvoltare fizică, mentală, spirituală, morală şi socială, dreptul la educaţie, şi nu le este pusă în pericol starea de sănătate; pentru cei cu vârsta cuprinsă între 15 și 16 ani este necesar acordul părinților sau a reprezentanților legali, după caz.

Nerespectarea acestor dispoziții atrage răspunderea contravențională a beneficiarului, fapta fiind sancționată cu amendă în cuantum de 10.000 lei.

 

 

Biroul de presă al ITM Arad

Atentionare

Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad nu are competenţa legală de a aprecia calitatea serviciilor agenţilor economici care mediază angajarea în străinătate, conform Legii 156/2000 republicata.
  
Inspecția Muncii - avertisment privind munca în străinătate prin intermediul agenților de plasare forță de muncă
  
 
 
 
 

Noutati ITM

„ȘTIU ȘI APLIC” Securitatea și Sănătatea în Muncă se deprind de pe băncile școlii!

„ȘTIU ȘI APLIC” Securitatea și Sănătatea în Muncă se deprind de pe băncile școlii!

Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad informează că în perioada 23 – 25 mai 2025 a avut loc la Iași cea de-a XI–a ediție a Concursului Național „ȘTIU...

 
INFORMARE privind contractele colective de munca inregistrate la ITM Arad in anul 2024

INFORMARE privind contractele colective de munca inregistrate la ITM Arad in anul 2024

În cursul anului 2024, la Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad au fost înregistrate un număr de 215 contracte colective de muncă, iar domeniile de activitate...

 
ITM Arad – Controale in domeniile agricultura, pescuit si acvacultura, vanatoare, capturarea cu capcane a vanatului si activitati de servicii anexe, silvicultura si alte activitati forestiere

ITM Arad – Controale in domeniile agricultura, pescuit si acvacultura, vanatoare, capturarea cu capcane a vanatului si activitati de servicii anexe, silvicultura si alte activitati forestiere

Începând cu luna aprilie și până la finele lunii septembrie 2025, inspectorii de muncă din cadrul ITM Arad sunt implicați în Campania Națională pentru...

 
Autorizarea functionarii din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca

Autorizarea functionarii din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca

În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor şi a bolilor profesionale, angajatorii au obligaţia...