INFORMARE privind munca nedeclarata si munca subdeclarata
Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad, aduce la cunoștința angajatorilor, angajaților și lucrătorilor că în conformitate cu dispozițiile Codului Muncii,...
var admin_url = "http://itmarad.ro/wp-admin/"
Legea 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă, în speță prevederilor art. 13, lit. c) stipulează expres faptul că în vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în munca şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, printre alte obligaţii, înainte de începerea oricărei activităţi, angajatorul trebuie să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă.
Important de știut că lipsa autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă este considerată contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 5.000 şi 10.000 lei – conform prevederilor art. 39, alin. (2) din Legea 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă.
Conform dispozițiilor Normei metodologice de aplicare a prevederilor Legii 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă, normă metodologică aprobată prin HG 1425/2006, nu se autorizează:
Prin urmare, potrivit normelor metodologice enunțate mai sus, Inspectoratele Teritoriale de Muncă autorizează următoarele tipuri de persoane juridice:
Astfel, în vederea autorizării din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, angajatorul are obligaţia să depună la inspectoratul teritorial de muncă pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea o cerere, completată în două exemplare semnate în original de către angajator, care va fi însoțită de:
Precizăm că atât cererea cât şi declaraţia sunt puse la dispoziţia angajatorului pe pagina oficială de web la secțiunea ,,Formulare utile” sau pot fi găsite în anexa 1 şi 2 de la Norma metodologică de aplicare a prevederilor Legii 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă, normă metodologică aprobată prin HG 1425/2006.
Termenul legal de eliberare a certificatului constatator este de 5 zile lucrătoare, calculat de la data înregistrării cererii.
Subliniem faptul că în cazul constatării de nereguli grave, inspectorul de muncă poate dispune sistarea activităţii şi, respectiv, poate propune înscrierea măsurii de sistare a activităţii în certificatul constatator.
În cazul în care se recurge la măsura sistării activităţii, angajatorul poate relua activitatea numai după ce demonstrează că a remediat deficienţele care au condus la sistarea activităţii şi a obţinut autorizarea.
Biroul de Presă al ITM Arad
30.01.2023