Info ITM ARAD

Clarificari privind obligatia angajatorului de a tine evidenta orelor de munca prestate de salariati


Potrivit ultimelor modificări aduse de Codul Muncii, angajatorul are obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă  prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orei de începere și a celei de sfârșit a programului de lucru şi de a supune controlului inspectorilor de muncă această evidenţă, ori de câte ori se solicită acest lucru.

Obligația angajatorului de a ține evidenţa orelor de muncă prestate de către fiecare salariat este prevăzută în Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, încă de la intrarea în vigoare a acesteia. Prin modificarea adusă articolului 119 din Codul Muncii, prin OUG 53/2017, începând cu data de 7 august 2017, legiuitorul nu a făcut decât să clarifice o reglementare deja existentă, care, pentru o corectă aplicare, trebuia și până în prezent, să se raporteze la orele efectiv lucrate de către salariat, și nu, cum s-a constatat uneori din practică, la un număr de ore înregistrate într-un formular centralizator de pontaj întocmit la sediul angajatorului fără a ține cont de activitatea reală a salariatului.

Având în vedere importanța existenței evidenței timpului de muncă efectiv lucrat, atât pentru salariat și angajator cât și pentru instituțiile care au competența de a verifica respectarea legislației privind timpul de muncă și de odihnă precum și constituirea drepturilor bănești cuvenite salariaților, al contribuțiilor aferente și al altor sume datorate, este de la sine înțeles că intenția de reglementare a fost aceea de a obliga angajatorul să țină o evidenţă reală a orelor de muncă prestate efectiv de către fiecare salariat.

Pentru o evidență corectă a timpului de muncă, concretizată în pontajul centralizator întocmit lunar în vederea întocmirii statului de salarii, aceasta trebuie să aibă la bază documentele primare de  evidență, existente la locul de muncă în care salariatul își desfășoară în mod concret activitatea, chiar dacă acesta este un loc mobil, cum au de exemplu, conducătorii auto, fapt care se petrecea și până în prezent.

În ceea ce privește modalitatea de evidențiere a orelor de muncă efectiv prestate de către salariat, legiuitorul nu a stabilit modul în care  angajatorul trebuie să țină această evidență, acesta din urmă, având, atributul de a stabili organizarea și funcționarea unității. Astfel, această evidență poate fi ținută atât pe suport de hârtie cât și electronic, pentru persoanele care au acces la locul de muncă pe baza unui card sau înregistrează intervalul în care prestează efectiv activitatea în orice alt mod (de exemplu, înregistrarea în tahograf a perioadelor de conducere, a pauzelor și perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto), urmând ca întocmirea evidenței lunare centralizatoare să aibă la bază aceste documente primare de evidență a timpului real de muncă efectuat de către salariat la locul său de muncă, indiferent dacă acesta este fix sau mobil.

Angajatorul poate stabili organizarea timpului de muncă, în funcție de specificul activității desfășurate, inclusiv printr-un program de lucru inegal, individualizat, în ture, în cadrul săptămânii de lucru comprimate, în condițiile stabilite în Codul Muncii, cu respectarea dispozițiilor legale referitoare la timpul de muncă și de odihnă.

În ceea ce îi privește pe salariaţii cu munca la domiciliu, respectiv, acei salariaţi care îndeplinesc la domiciliul lor atribuţiile specifice funcţiei pe care o deţin, art. 108 din Codul Muncii prevede faptul că aceștia îşi stabilesc singuri programul de lucru, angajatorul fiind în drept să verifice activitatea acestora în condiţiile stabilite prin contractul individual de muncă.

 

Biroul de presa ITM Arad

Atentionare

Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad nu are competenţa legală de a aprecia calitatea serviciilor agenţilor economici care mediază angajarea în străinătate, conform Legii 156/2000 republicata.
  
Inspecția Muncii - avertisment privind munca în străinătate prin intermediul agenților de plasare forță de muncă
  
 
 
 
 

Noutati ITM

„ȘTIU ȘI APLIC” Securitatea și Sănătatea în Muncă se deprind de pe băncile școlii!

„ȘTIU ȘI APLIC” Securitatea și Sănătatea în Muncă se deprind de pe băncile școlii!

Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad informează că în perioada 23 – 25 mai 2025 a avut loc la Iași cea de-a XI–a ediție a Concursului Național „ȘTIU...

 
INFORMARE privind contractele colective de munca inregistrate la ITM Arad in anul 2024

INFORMARE privind contractele colective de munca inregistrate la ITM Arad in anul 2024

În cursul anului 2024, la Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad au fost înregistrate un număr de 215 contracte colective de muncă, iar domeniile de activitate...

 
ITM Arad – Controale in domeniile agricultura, pescuit si acvacultura, vanatoare, capturarea cu capcane a vanatului si activitati de servicii anexe, silvicultura si alte activitati forestiere

ITM Arad – Controale in domeniile agricultura, pescuit si acvacultura, vanatoare, capturarea cu capcane a vanatului si activitati de servicii anexe, silvicultura si alte activitati forestiere

Începând cu luna aprilie și până la finele lunii septembrie 2025, inspectorii de muncă din cadrul ITM Arad sunt implicați în Campania Națională pentru...

 
Autorizarea functionarii din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca

Autorizarea functionarii din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca

În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor şi a bolilor profesionale, angajatorii au obligaţia...