Info ITM ARAD

Drepturile salariaţilor şi ale angajatorilor


Drepturile salariaţilor şi ale angajatorilor

Salariatul are, în principal, următoarele drepturi:

– dreptul la salarizare pentru munca depusă;

– dreptul la repaus zilnic şi săptămânal;

– dreptul la concediu de odihnă anual;

– dreptul la egalitate de şanse şi de tratament;

– dreptul la protecţie în caz de concediere;

– dreptul la negociere colectivă şi individuală;

– anterior începerii activităţii, salariatul va primi un exemplar din contractul individual de muncă semnat de parţi respective salariat şi angajator

-anterior începerii activităţii, contractul individual de muncă se înregistrează în registrul general de evidenţă a salariaţilor, care se transmite inspectoratului teritorial de muncă de către angajator

– salariatul are dreptul  să cunoască criteriile şi procedurile de evaluare profesională ,atribuţiile postului ,să semneze fişa postului

–  salariatul sau a un fost salariat, poate solicita angatorului să-i elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate.

– pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea contractului individual de muncă se poate stabili o perioadă de probă. Proba este stabilită  în scris în contractul de muncă şi diferă în functie de durata contractului

Astfel, la contractele de muncă încheiate pe perioadă nedeterminată este de cel mult 90 de zile calendaristice pentru funcţiile de execuţie şi de cel mult 120 de zile calendaristice pentru funcţiile de conducere etc .

-pe durata perioadei de probă salariatul beneficiază de toate drepturile şi are toate obligaţiile prevăzute în legislaţia muncii, în contractul colectiv de muncă aplicabil, în regulamentul intern, precum şi în contractul individual de muncă.

–  pe durata sau la sfârşitul perioadei de probă,salariatul   poate înceta activitatea exclusiv printr-o notificare scrisă, fără preaviz, fără a fi necesară motivarea acesteia.

-salariaţii concediati de către angajatori beneficiază de dreptul la un preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 de zile lucrătoare. Fac excepţie de la aceste prevederile  persoanele concediate  care se află în perioada de probă.

-Salariaţii care au  incetat raportul de munca prin demisie sunt obligaţi să efectueze  termenul de preaviz stabilit în convenit de părţi în contractul individual de muncă.În cazul demisiei acesta nu poate fi mai mare de 20 de zile lucrătoare pentru salariaţii cu funcţii de execuţie, respectiv mai mare de 45 de zile lucrătoare pentru salariaţii care ocupă funcţii de conducere.

-salariaţii pot demisiona fără preaviz dacă angajatorul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contractul individual de muncă.

– Salariaţii nu pot renunţa la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzacţie prin care se urmăreşte renunţarea la drepturile recunoscute de lege salariaţilor sau limitarea acestor drepturi este lovită de nulitate.

Angajatorul are, în principal, următoarele drepturi:

-Să încheie contractele individuale de muncă în baza consimţământului părţilor, în formă scrisă, în limba română.

– să înfiinţeze registrul general de evidenţă a salariaţilor şi să opereze înregistrările prevăzute de lege;

– anterior începerii activităţii, contractul individual de muncă se înregistrează în registrul general de evidenţă a salariaţilor*, care se transmite inspectoratului teritorial de muncă

*(Precizăm faptul că din  data de 06.12.2011 a aparut pe www.inspectiamuncii.ro , versiunea nouă a aplicaţiei Revisal conform Hotărârii de Guvern nr. 1.105/2011 prin care sunt modificate prevederile Hotărârii de Guvern nr. 500/2011 – REVISAL 5.0.8.
Versiunea actualizată a aplicaţiei Revisal 5.0.8.permite:
– introducerea şi actualizarea sporurilor salariale inclusiv în valoare procentuală, astfel cum sunt prevăzute în contractul individual de muncă;
– preluarea datelor aferente registrului din versiunea anterioară a aplicaţiei Revisal 5.0.6;
– actualizarea nomenclatorului COR conform clasificării compatibile ISCO 08, reglementată prin Ordinul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale nr. 1832 din 6 iulie 2011 / Institutului Naţional de Statistică nr. 856 din 11 iulie 2011;
– generarea registrului ce urmează a fi transmis către inspectoratul teritorial de muncă;

Informaţii suplimentare privind versiunea nouă a aplicaţiei Revisal 5.0.8. le găsiţi pe site-ul INSPECŢIEI MUNCII)

– angajatorul este obligat ca, anterior începerii activităţii, să înmâneze salariatului un exemplar din contractul individual de muncă.

– anterior încheierii sau modificării contractului individual de muncă, angajatorul are obligaţia de a informa persoana selectată în vederea angajării ori, după caz, salariatul, cu privire la clauzele esenţiale pe care intenţionează să le înscrie în contract sau să le modifice.

– pentru verificarea aptitudinilor salariatului la încheierea contractului individual de muncă pe durată nedeterminată angajatorul  poate stabili o perioadă de probă de cel mult 90 de zile calendaristice pentru funcţiile de execuţie şi de cel mult 120 de zile calendaristice pentru funcţiile de conducere.Durata perioadelor de probă este stabilită în CODUL MUNCII

– Pe durata sau la sfârşitul perioadei de probă, contractul individual de muncă poate înceta exclusiv printr-o notificare scrisă, fără preaviz, la iniţiativa angajatorului, fără a fi necesară motivarea acesteia.

-la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate.

– angajatorul are obligaţia să stabilească atribuţiile corespunzătoare fiecărui salariat, în condiţiile legii

– angajatorul are obligaţia să stabilească obiectivele de performanţă individuală, precum şi criteriile de evaluare a realizării acestora

– angajatorul are obligaţia să informeze salariaţii asupra condiţiilor de muncă şi asupra elementelor care privesc desfăşurarea relaţiilor de muncă;

– angajatorul are obligaţia să acorde salariaţilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă aplicabil şi din contractele individuale de muncă;

– angajatorul are obligaţia să se consulte cu sindicatul sau, după caz, cu reprezentanţii salariaţilor în privinţa deciziilor susceptibile să afecteze substanţial drepturile şi interesele acestora;

– angajatorul are obligaţia să plătească toate contribuţiile şi impozitele aflate în sarcina sa, precum şi să reţină şi să vireze contribuţiile şi impozitele datorate de salariaţi, în condiţiile legii;

Atentionare

Inspectoratul Teritorial de Muncă Arad nu are competenţa legală de a aprecia calitatea serviciilor agenţilor economici care mediază angajarea în străinătate, conform Legii 156/2000 republicata.
  
Inspecția Muncii - avertisment privind munca în străinătate prin intermediul agenților de plasare forță de muncă
  
 
 
 
 

Noutati ITM

INFORMARE privind actiunile de supraveghere a pietii in trimestrul I al anului 2024

INFORMARE privind actiunile de supraveghere a pietii in trimestrul I al anului 2024

Inspectorii de muncă din cadrul Serviciului Control Securitate și Sănătate în Muncă – Supravegherea pieții, au efectuat pe parcursul trimestrului I al anului...

 
Anunt achizitie publica

Anunt achizitie publica

INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCĂ ARAD cu sediul în Arad, strada Episcopiei nr. 11-13, C.I.F. 12337817, anunţă iniţierea procedurii de achiziţie directă de...

 
Anunt achizitie publica

Anunt achizitie publica

INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCĂ ARAD cu sediul în Arad, strada Episcopiei nr. 11-13, C.I.F. 12337817, anunţă iniţierea procedurii de achiziţie directă de...

 
Anunt achizitie publica

Anunt achizitie publica

INSPECTORATUL TERITORIAL DE MUNCĂ ARAD cu sediul în Arad, strada Episcopiei nr. 11-13, C.I.F. 12337817, anunţă iniţierea procedurii de achiziţie directă de...